Fotogalleri
Kontrasten mellan den välpolerade arkitekturen och de tråkiga och slitna delarna i våra städer.
Visst finns det saker som man vet att man aldrig kommer att förstå. Det är nog därför som jag väjer att fokusera på de små obegripligheterna vi har runt omkring oss för att slippa grubbla över de lite större frågorna. Till exempel alla dessa viktiga små skyltar som ter sig helt obegripliga för de som inte är insatta. Det är i alla fall tur att man inte har en konspiratorisk anda inom sig, för då skulle dessa skyltar vara en ständig källa till oro.
Synonymer till obegriplig är ord som orakelmässig, sfinxlik, kabbalistisk, outrannsaklig, konstifik och förborgad. Ganska obegripligt i sig.
Visst är det lätt att få tunnelseende ibland, speciellt om man faktiskt befinner sig i en gångtunnel. Vissa definierar tunnelseende som att man gräver ner det man vill slippa ha inpå egna knuten genom att istället se på livet genom tunnelns snäva lopp. I så fall är jag skyldig till tunnelseende eftersom jag oftast vill lyfta fram det som är fint och bra i vårt samhälle, istället för att gnälla på det som är dåligt.
Vad är det egentligen för skillnaden mellan klotter, graffiti och gatukonst? Brottsförebyggande rådet har i alla fall definierat att klotter är allt som är olagligt och uppfört på ett ställe där man inte får måla. Jag tror dock inte att alla håller med om den definitionen med tanke på t.ex. Banksy’s popularitet.