Fotogalleri
Även om mycket är bättre nu så var i alla fall bilarna vackrare förr, speciellt amerikanska bilar fram till 1970-talet. Det kan man tydligt se om man besöker tillställningar som exempelvis Arboga Meet. Nästan alla bilderna i det här galleriet är tagna på Arboga Meet, ett bilevenemang där man kan se allt från rishögar till riktiga pärlor. Alla med sin egen charm och vackra utseende.
Bilen har nog alltid varit en statussymbol för vissa grupper i samhälle ända sedan 1920-talet. Styling och estetik blev därför snabbt viktig för försäljningen och så småningom också en integrerad del av bilens konstruktion. Ett starkt varumärke sålde mycket bättre och man satsade därför mycket pengar på logotyper och emblem.
Bild 1: Ford Fordor. Bild 2: Ford Model A. Bild 3: Pontiac Star Chief. Bild 4: Chevrolet Bel Air. Bild 5: Opel Rekord. Bild 6: Buick Special.
Under tiden före andra världskriget var designen på bilarna ganska lika mellan tillverkarna och det var på kylaren som man oftast kunde se vilken bilmärke det var. De stora biltillverkarna, så som Ford och GM, satte standarden.
Bild 1 och 2: Ford Model A. Bild 3: Buick Special. Bild 4 och 6: Packerd 1601. Bild 5: Desoto S-3.
Bilarna på 1940-talet efter andra världskriget var i grunden samma design som förkrigsbilarna, även om man försökte ge dem ett mordernare utseende. Det var inte förän i slutet av deceniet som tillverkarna lyckades ställa om helt till civil tillverkning med helt nya konstruktioner.
Bild 1 Triumph 1800 Roadster. Bild 2: Buick Super 8 Riviera Coupe som speglar sig i en Cadillac Fleetwood. Bild 3 och 4: Cadillac Fleetwood.
I slutet av 1940-talet kom en av de viktigaste innovationerna inom bilindustrin - pontonkarossen. Ordet kommer från franskan ”ponton” och är en konstruktion där man istället för att ha haft karosser med friliggande fram- och bakskärmar övergick till att integrera dessa i karossen. Detta medförde att man bättre kunde utnyttja bilens bredd, och fick ett rymligare passagerarutrymme utan att öka bilens spårvidd. Man ser tydligt hur de amerikanska biltillverkarna utnyttjade detta och gjorde större och större bilar. Det är nu de överdrivet muskulösa och skrytsamma designen på bilarna dyker upp, som så väl kännetecknar det här decenniet av amerikanska bilar.
Bild 1 Pontiac Streamliner. Bild 2: Buick Imperial. Bild 3: Buick Super 8. Bild 4: Cadillac Coupe De Ville. Bild 5: Dodge Charger. Bild 6: Ford Fairlane Victoria. Bild 7: Lincoln Continental. Bild 8: Ford Farlane Victoria. Bild 9: Packard Clipper. Bild 10: Pontiac.
Oljekrisen på 1970-talet tvingade sedan tillverkarna att anpassa konstruktionen till mindre och kompaktare bilar. Designen blev därmed också i allmänhet enklare och mer fyrkantig. De riktigt djärva och vackra konstruktionerna återfinns sedan i stort sett bara bland sportbilarna.
Copyright © 2024 TBGFOTO